Ομάδες καθισμάτων αυτοκινήτου: Πλήρης Οδηγός

Dec 08 , 2023

Ομάδες καθισμάτων αυτοκινήτου: Πλήρης Οδηγός

Οι κατηγορίες έγκρισης για την επιλογή του ασφαλέστερου καθίσματος.

Για να ταξιδέψετε με το αυτοκίνητο με ασφάλεια με ένα παιδί, η επιλογή του καθίσματος αυτοκινήτου είναι απαραίτητη. Ο κανονισμός UN-ECE ορίζει τα πρότυπα ασφαλείας των καθισμάτων αυτοκινήτου θεσπίζοντας αυστηρές δοκιμές στις οποίες πρέπει να υποβληθούν για να λάβουν έγκριση στη νομοθεσία αναφοράς πριν διατεθούν στην αγορά. Στην Ευρώπη σήμερα συνυπάρχουν δύο εκδόσεις του κανονισμού UN-ECE, ο κανονισμός R44 και ο κανονισμός R129, επομένως είναι δυνατό να βρεθούν και οι δύο τύποι καθισμάτων αυτοκινήτου στην αγορά. Ας δούμε τι είναι τα εγκεκριμένα καθίσματα αυτοκινήτου σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό κανονισμό UN-ECE και πώς ταξινομούνται για μια πιο ενημερωμένη επιλογή καθίσματος αυτοκινήτου για το παιδί σας.

ΚΑΘΙΣΜΑΤΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΜΕ ΕΓΚΡΙΣΗ ECE R44: ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΒΑΣΗ ΒΑΡΟΥΣ

Ο κανονισμός ECE R44/04 ταξινομεί τα παιδικά καθίσματα με βάση το βάρος του παιδιού:

  • Ομάδα 0: πορτ μπεμπέ ή καθίσματα για παιδιά με βάρος μικρότερο από 10 κιλά. Εάν χρησιμοποιείτε πορτ μπεμπέ, είναι απαραίτητο να το τοποθετήσετε στα πίσω καθίσματα σε εγκάρσια κατεύθυνση και να το στερεώσετε στις ζώνες ασφαλείας του αυτοκινήτου χρησιμοποιώντας ειδικά άγκιστρα.
  • Ομάδα 0+ (ονομάζονται επίσης παιδικά καθίσματα): καθίσματα αυτοκινήτου για παιδιά με βάρος έως 13 κιλά. Tαξιδεύετε με το κάθισμα αντίθετα από τη φορά κίνησης του αυτοκινήτου είτε στο πίσω κάθισμα είτε στο μπροστινό κάθισμα με υποχρεωτική απενεργοποίηση του αερόσακου.
  • Ομάδα 1: καθίσματα αυτοκινήτου για παιδιά με βάρος μεταξύ 9 και 18 κιλών. Μπορούν να τοποθετηθούν τόσο στα πίσω όσο και στα μπροστινά καθίσματα, στραμμένα προς την κατεύθυνση του ταξιδιού.
  • Ομάδα 2: καθίσματα αυτοκινήτου για παιδιά με βάρος μεταξύ 15 και 25 kg που μπορούν να τοποθετηθούν τόσο στο μπροστινό όσο και στο πίσω κάθισμα, στραμμένα προς τα εμπρός.
  • Ομάδα 3: καθίσματα αυτοκινήτου για παιδιά με βάρος μεταξύ 22 και 36 κιλών. Μπορούν να τοποθετηθούν τόσο στα πίσω όσο και στα μπροστινά καθίσματα, στραμμένα προς την κατεύθυνση του ταξιδιού.

Στη συνέχεια, υπάρχουν επίσης τα multigroup, δηλ. εκείνα τα καθίσματα αυτοκινήτου τα οποία, λόγω των χαρακτηριστικών τους, είναι προσαρμοσμένα να καλύπτουν περισσότερες από μία ομάδες:

  • Ομάδα 0+/1: καθίσματα αυτοκινήτου κατάλληλα από τη γέννηση έως 18 κιλά.
  • Ομάδα 2/3: για παιδιά από 15 έως 36 κιλά.
  • Ομάδα 1/2/3: καθίσματα αυτοκινήτου που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για παιδιά με βάρος μεταξύ 9 και 36 κιλών.
  • Ομάδα 0+/1/2/3: καθίσματα πολλαπλών ομάδων από τη γέννηση έως 36 κιλά.

ΕΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΚΑ ΚΑΘΙΣΜΑΤΑ ECE R129: ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΒΑΣΕΙ ΤΟ ΥΨΟΣ

Με τον κανονισμό ECE R129, τα παιδικά καθίσματα ταξινομούνται με βάση το ύψος του παιδιού, που αναγράφεται σε cm στην ετικέτα έγκρισης. Μπορούμε να αναγνωρίσουμε τους παρακάτω τύπους:

  • Εγκεκριμένα αυγά από 40 cm έως μέγιστο 87 cm είναι συγκρίσιμα με την ομάδα 0+.
  • Καθίσματα αυτοκινήτου για παιδιά από 40 έως 105 cm (συγκρίσιμα με εκείνα της ομάδας 0+/1). Χρησιμοποιούνται με τη ζώνη 5 σημείων για τη συγκράτηση του παιδιού και το σύστημα Isofix ή με τη ζώνη 5 σημείων και τις ζώνες ασφαλείας αυτοκινήτου.
  • Καθίσματα αυτοκινήτου για παιδιά από 40 cm έως 125 cm (συγκρίσιμα με εκείνα της ομάδας 0/1/2), μέχρι ύψος 105 cm, χρησιμοποιούνται με τη ζώνη ασφαλείας 5 σημείων και το σύστημα Isofix, αλλά είναι δυνατή η χρήση τους μόνο με τις ζώνες ασφαλείας αυτοκινήτου από 100 cm.
  • Τα παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου από 76 cm έως 150 cm, μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνο προς την κατεύθυνση του ταξιδιού. Είναι συγκρίσιμα με την ομάδα 1/2/3, αλλά ο κανονισμός ECE R129 επιτρέπει τη χρήση τους προς την κατεύθυνση ταξιδιού ξεκινώντας από 15 μήνες, ενώ το μοντέλο ECE 44 μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμη νωρίτερα (9 κιλά - περίπου ένα έτος).
  • Καθίσματα αυτοκινήτου για παιδιά από 100 έως 150 cm (συγκρίσιμα με εκείνα της ομάδας 2/3). Χρησιμοποιούνται μόνο προς την κατεύθυνση του ταξιδιού, οι σύνδεσμοι Isofix είναι προαιρετικοί καθώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί η ζώνη ασφαλείας αυτοκινήτου.
  • Εγκεκριμένα καθίσματα αυτοκινήτου για παιδιά από 40 cm έως 150 cm (συγκρίσιμα με την ομάδα 0+/1/2/3) μπορούν να χρησιμοποιηθούν έως και 105 cm με ζώνες ασφαλείας 5 σημείων και στη συνέχεια με ζώνες ασφαλείας αυτοκινήτου. Έως και 15 μήνες είναι υποχρεωτική η χρήση του στην αντίθετη κατεύθυνση πορείας, αλλά είναι δυνατό, εάν το επιτρέπει το προϊόν, να το χρησιμοποιήσετε προς την κατεύθυνση διαδρομής ξεκινώντας από 76 cm.
  • Ενισχυτικό καθίσματος αυτοκινήτου με πλάτη από 125 cm, για χρήση με τις ζώνες ασφαλείας αυτοκινήτου.

Από την 1η Σεπτεμβρίου 2024 μπορούν να πωλούνται μόνο καθίσματα αυτοκινήτου εγκεκριμένα σύμφωνα με τον κανονισμό ECE R129. Ωστόσο, οι καταναλωτές που αγοράζουν ένα εγκεκριμένο προϊόν ECE R44 πριν από αυτή την ημερομηνία θα μπορούν να συνεχίσουν να το χρησιμοποιούν χωρίς περιορισμούς και χωρίς κυρώσεις.

ΚΑΘΙΣΜΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ: ΠΟΤΕ ΝΑ ΤΟ ΑΛΛΑΞΕΤΕ;

Η ανάγκη μετακίνησης από το ένα κάθισμα στο άλλο υποδεικνύεται όχι μόνο από το ύψος του παιδιού, αλλά και από ορισμένους πρακτικούς κανόνες:

  • Το πάνω μέρος του κεφαλιού του παιδιού προεξέχει από την επάνω άκρη του καθίσματος.
  • Οι ώμοι του παιδιού υπερβαίνουν τη σύνδεση των ενσωματωμένων ζωνών του καθίσματος κατά περισσότερο από 2 cm.
  • Το κεφάλι είναι ψηλότερα από το προσκέφαλο

ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΕΤΕ ΕΝΑ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΚΑΘΙΣΜΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ;

Τα τροχαία ατυχήματα είναι η κύρια αιτία θανάτου λόγω τραυματισμού σε παιδιά κάτω των 15 ετών (1). Σύμφωνα με στοιχεία του Istat που αναφέρθηκαν το 2017, στην Ιταλία τα τροχαία ατυχήματα προκάλεσαν 25 θύματα και πάνω από 8.000 τραυματισμούς σε παιδιά κάτω των 14 ετών. Τα παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου έχουν σχεδιαστεί για να κρατούν τους μικρούς επιβάτες στη θέση τους στα καθίσματα, αποφεύγοντας τον κίνδυνο εκτίναξης από το χώρο επιβατών και αποτρέποντας βίαιες κρούσεις στα εσωτερικά εξαρτήματα του οχήματος. Το κάθισμα αυτοκινήτου είναι ειδικά σχεδιασμένο για να προσαρμόζεται στην ηλικία και τα ανατομικά χαρακτηριστικά του παιδιού, επομένως όχι μόνο η χρήση του αλλά και η επιλογή του καταλληλότερου είναι απαραίτητη για την εξασφάλιση της μέγιστης ασφάλειας σε περίπτωση ατυχήματος.